Begrebet ’crowdsourcing’ går ud på, at virksomheder henter inputs udefra fra eksterne ressourcer, der med andre perspektiver kan give værdifulde indspark. Denne metode til at være innovativ på vinder frem og er i høj grad ved at ændre den måde, som virksomheder er innovative på i dag.
”Det er en helt ny måde at tænke forretning på og en alternativ metode til løsning af konkrete problemer eller udfordringer,” fortæller Susanne Rubæk, forfatter af bogen “Crowdinnovation – Må jeg låne din hjerne?” til magasinet NINEtoFIVE.
Crowdsourcing er et bredt begreb og indeholder mange underkategorier, men fælles for dem alle er, at virksomhederne placerer en forespørgsel på et platform, der kredser om idéudvikling. De kan på den måde få inputs fra personer, de ikke finder i deres faglige netværk eller branche og dermed få anderledes, kreative inputs.
Ingen grænser
Der er ingen grænser for, hvad metoden kan benyttes til – mulighederne er uendelige og kan indebære idéer til reklamespots, optimering af kundeservice, produktudvikling m.m. Scandic Hotels har fx anvendt crowdsourcing til at indsamle idéer til, hvordan kendskabet til deres mødelokaler kan øges. Og Lego har skabt deres egen side, hvor en kunder kommer med idéer til nye Lego produkter, hvor de mest populære bliver sat i produktion. Endda hele forretninger er bygget op af konceptet som fx hotelkæden Amberlais, der bygger deres koncept med udgangspunkt i deres crowd. Hotellernes beliggenhed, indretning osv. vil dermed udspringe af idéerne fra deres crowd.
Metoden benyttes dog også i mindre skala, som fx feedback-funktioner på hjemmesider, hvor brugerne kan komme med idéer til forbedringer på siderne.
Læs mere:
Styrk din innovationskraft med crowdsourcing
Klynger resulterer i vækst og innovation
Bog: Crowd innovation – Må jeg låne din hjerne?